موضوع: "حکمت های زیبای نهج البلاغه"

نقش زنان در انقلاب حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف

نقش زنان  بدون تردید در تاریخ اسلام،نقش بسیار مهم وتعیین کننده ای بوده وهست.در صدر اسلام ما زنانی همانند نسیبه را داشتیم که در جنگ احد از رسول خدا ص دفاع می کرد و در این راه زخمی شد و…

همچنین نقش پر اهمیت زهرای اطهر علیهاسلام در دفاع از حریم ولایت،رسوایی غاصبان خلافت،امری است روشن و معلوم که در جای خود بحث شده است.زنان در انقلاب حضرت مهدی عج نیز داری نقش مهمی هستند.

امام صادق علیه السلام به مفضل بن عمر می فرماید:

با حضرت مهدی عج سیزده زن همراه است.سوال شد:آن ها چه کار می کنند؟ حضرت فرمود:مجروحان را مداوا و بیماران را پرستاری می کنند همانطور که زمان پیامبر ص چنین بود.

امام صادق علیه السلام می فرماید:زنان همان کارهایی را که در زمان پیامبر ص انجام می دادند،در زمان حضرت مهدی عج نیز انجام خواهند داد.

در نتیجه با توجه به سیره نبوی و علوی،حضور زن در حکومت حضرت و میان یاران آن حضرت،امری مسلم است ولی بایدتوجه داشت که یاری رساندن به حضرت به جبهه جنگ منحصر نیست،بلکه عرصه های مختلفی چون حوزه فرهنگ و سیاسیت،امور اجتماعی و تربیتی را نیز در بر می گیرد.و زنان در حکومت می توانند در این عرصه ها نقش داشته باشند.

  کتاب:آفتاب مهر،ص116

تحلیل اهداف خصمانه آمریکا از تروریستی خواندن سپاه

نشست بصیرتی -سیاسی مورخ98/1/27 با حضور اساتید،کادر وطلاب مدرسه علمیه امام حسین علیه السلام قصرشیرین برگزار شد.

این نشست باموضوع:تحلیل اهداف خصمانه آمریکا از تروریستی خواندن سپاه

توسط:جناب سرهنگ پرویزی(جانشین فرمانده سپاه قصرشیرین)در مدرسه علمیه امام حسین(علیه السلام)برگزار شد.

کار یک منبت کار

 حاج اسماعیل دولابی (ره) :

در بازار چوب فروشها، در هر حجره روزی چند كاميون چوب معامله می‌شود، ولی در پايان روز كه سؤال كنی چقدر كاسبی كرده ايد، می‌گويند مثلاً ده هزار تومان. امّا يك منبّت كار تكّه‌ی كوچكی از آن چوبها را می‌گيرد و حسابی روی آن كار می‌كند و بر رو‌ی‌ آن نقش می‌اندازد و همان تكّه چوب را صد هزار تومان يا بيشتر می‌فروشد.

گاهی اوقات آن قدر نفيس می‌شود كه نمی‌توان روی آن قيمت گذاشت. در اعمال عبادی هم زياد عبادت كردن چندان ارزش ندارد بلكه روي عمل حسابی كار كردن و آن را خوب از كار درآوردن و حقّ آن را ادا كردن نتيجه بخش است.

 بهار اومد اما کو بهار من؟

 بهار اومد اما کو بهار من

 رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند: سپس مهدی عج بسوی شام خارج میشود در حالیکه  جبرئیل در رو به رو و میکائیل در پشت سر او حرکت می کنند پس ساکنان آسمان و زمين ، پرندگان، حيوانات وحشي، ماهيان درياها ، همه و همه به سبب وجود مهدی عج، فرحناک و خوشحال ميشوند. در دولتش درندگان در كنار چارپايان زندگي ميكنند، تمام انواع بيماريهاي و فقرها نابود ميشود، پس آب حیات در دولتش لبریز میشود و نهرها امتداد  میکنند  و گلها و میوه ها زمين  را فرا ميگيرند تا آنجا که مهدی عج تمام گنجهای زمین را براي اهلش استخراج میکند.

                                منتخب الاثر ص 472

          ألـلَّـھُـمَــ ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِـڪْ ألْـفَـرَج

از نشانه های آخر زمان

امیرالمومنین علیه السلام  فرمود: 

زماني بر  مردم برسد كه در  ميان آنان  از قرآن جز  خطوطش، و از اسلام  جز اسمش باقي نماند.  مساجدشان  در آن زمان  از نظر ساختمان  آباد، و از نظر  هدايت ويران است.  ساكنان  و آبادكنندگانش  بدترين اهل زمينند،  از آنان فتنه برخيزد  و گناه  در آنان لانه  گيرد، آن كه از  فتنه ها كناره  گرفته او را به  آن باز مي گردانند،  و هركه از آن عقب  مانده او  را به سوي آن سوق  مي دهند. خداوند  پاك مي فرمايد:  «به خود سوگند خورده  ام  كه فتنه اي  در ميان آنان برانگيزم  كه خردمند در آن سرگردان شود» و  اين كار را هم  انجام داده،  و ما از خدا مي خواهيم  كه از لغزش غفلت  ما درگذرد.

                               نهج البلاغه،حکمت۳۶۹

آزاد شدن با هدیه شاخه گلی

​‍ ‍سالار شهیدان ، حضرت حسین_بن_علی (علیه السلام) از جمله کسانی است که نه تنها نیکی را با نیکی بلکه بهتر از آن پاسخ گوید.

نقل شده است : امام حسین (علیه السلام ) کنیزی داشت، روزی آن کنیز شاخه ريحانی به خدمت آن حضرت به عنوان هدیه آورد.

امام آن را گرفت و به کنیز فرمود: تو در راه خدا آزادی. به آن بزرگوار عرض کردند: یابن رسول الله! آیا کنیز را به واسطه شاخه گلی که به هدیه نمود آزاد کردی ؟فرمود : خداوند ما را چنین ادب کرده و در قرآن چنین فرموده است:

هرگاه کسی شما را به نوعی ستایش کرد یا خوش آمد گفت یا چیزی به شما تعارف نمود، شما در عوض بهتر، بیشتر و با ارزشتر از آن یا حداقل مانند آن را به او برگردانید؛ زیرا خداوند هر چیزی را به حساب می آورد. بعد فرمود: در عوض این شاخه گلی که کنیز به من اهداء کرد، بهترین چیز برای او آزادی از بندگی بود.

 اقتباس از تفسير الميزان، ج۵، ص۳۵ (بعضی مانند زمخشری در کتاب ربيع الابرار این داستان را در مکارم اخلاق امام حسن مجتبی (علیه السلام) نوشته است. ملحقات احقاق الحق ج11 ص149)

مکافات عمل ص27

کدام مردم برترند؟

حکمت پلک ولب

امام علی (ع):همانا خدای تعالی خطاب به فرزند آدم میفرماید:ای پسر آدم هرگاه چشمان تو با تو در دیدن حرام منازعه کند برای رفع آن دو پلک قرار دادم که آنها را در هنگام مشاهده حرام در هم کنی و حرام را مشاهده نکنی و اگر زبانت با تو در مورد صحبت از محرمات منازعه کرد دو لب برایت قرار دادم آنها را روی هم ببند و سخن حرام مگو.  

                   وسائل الشیعه جلد 15صفحه 90

خواص مصرف عسل در حالت ناشتا

اﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ(ع) می فرمایند: 

ﺩﺭﻋﺴﻞ،ﺩﺭﻣﺎﻥ ﻫﺮﺩﺭﺩﻯ ﺍﺳﺖ ﻫﺮﻛﺲ ﻧﺎﺷﺘــــﺎ ﻳﻚ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻠﻴﺴﺪ،ﺍﻳﻦ ﻋﺴﻞ،غلبه ی ﺑﻠﻐﻢ و ســودا ﺭﺍ درمان می کندﺻﻔﺮﺍ ﺭﺍﻓﺮﻭﻣﻰ ﻧﺸﺎﻧَﺪو ذهــــــنش ﺭﺍ ﺻﻔـــــﺎ ﻣﻰ ﺑﺨﺸﺪ.

 منبع: بحار،ﺝ۶۶،ﺹ۲۹۳

سه پاداش تمام نشدنی

سه پاداش تمام نشدنی عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (ع) قَالَ: لَيْسَ يَتْبَعُ الرَّجُلَ بَعْدَ مَوْتِهِ مِنَ الْأَجْرِ إِلَّا ثَلَاثُ خِصَالٍ صَدَقَةٌ أَجْرَاهَا فِي حَيَاتِهِ فَهِيَ تَجْرِي بَعْدَ مَوْتِهِ وَ سُنَّةٌ سَنَّهَا هُدًى فَهِيَ تُعْمَلُ بِهَا بَعْدَ مَوْتِهِ وَ وَلَدٌ صَالِحٌ يَسْتَغْفِرُ لَهُ. امام صادق(ع) فرمود:  پس از مرگ پاداشی به انسان نمی‌رسد مگر سه چیز: صدقه ای که در زمان زندگی خود داده و پس از مرگ او نیز جاری باشد؛سنت هدایتگری که بنا نهاده و پس از مرگش نیز بدان عمل شود ؛ فرزند صالحی که برایش طلب آمرزش کند. امالی شیخ صدوق، ص35