بازی دراز کجاست؟

به عرفابگوییدعرفان واقعی،خانقاهش بازی درازاست.

شهید بهشتی (ره)

منطقه جنگی (ارتفاعات) بازی دراز ، هر تعریفی داشته باشد، اما نمادی است از جبهه غربی کشور در سال های حماسه و جهاد فی سبیل الله. نمادی سترگ از غرب و غریب که داغ شهادت بسیاری از یاران انقلاب و اصحاب عاشورایی امام (ره) را بر سینه دارد. شهیدان غرب نیز غریبند همانند بازی دراز. شهیدانی همچون:« محمد بروجردی، علی اکبر شیرودی، محسن چریک، سروان کیانفر، اصغر وصالی، غلامعلی پیچک، حجت الاسلام غفاری، محسن وزوایی، علی موحد دانش، سرگرد حسین ادیبان»

این ارتفاعات در استان کرمانشاه و درمن مثلث قصرشیرین-گیلانغرب-سرپل ذهاب قرار گرفته است.

ارتفاعاتی صعب العبور با قله های بلند، شیب های تند و بریدگی های ممتد که آن را از اهمیت ویژه ای برخوردار کرده است. با شروع تهاجم ارتش بعث به خاک ایران، سلسله ارتفاعات بازی دراز نیز به تصرف اشغالگران در آمد. برای باز پس گیری بازی دراز سه رشته عملیات انجام گرفت:

عملیات اول:

در آبان ماه 1359 با حضور نیروهای سپاه، اعزام از منطقه 10 تهران و تکاوران تیپ 55 هوابرد ارتش به اجرا درآورد. در نتیجه این عملیات، ارتفاع 1008 آزاد گردید و مقدمات عملیات بعدی فراهم آمد.

عملیات دوم:

دوم اردیبهشت ماه 1360 عملیات دوم آغاز شد و 8 روز طول کشید. رزمندگان شرکت کننده در این عملیات به فرماندهی شهیدان علیرضا موحد دانش، محسن وزوایی و سرگرد حسین ادیبان وارد نبرد شدند.

با وجود برخورداری دشمن از پشتیبانی هوایی، آتش شدید توپخانه و استفاده از جاده های مواصلاتی که تا بالای ارتفاعات کشیده شده بود و همچنین استقرار نیروهای بیشمار در سنگرهای مستحکم و حضور تعداد زیادی تانک در مواضع آنان، برادران رزمنده در طی نبرد و مقاومتی عاشورایی، موفق به تثبیت سه قله از ارتفاعات آزاد شده گردیدند.

هوانیروز ارتش در این پیروزی نقش بسزایی ایفا کرد و شهید والامقام، علی اکبر شیرودی در طی عملیات به شهادت رسید.

عملیات سوم:

پس از شهادت شهیدان رجایی و باهنر، عملیات سوم بازی دراز، با نام «شهیدان رجایی و باهنر» در منطقه بازی دراز و با وسعتی بیش از عملیات قبلی آغاز گردید.

این عملیات با شرکت یگان هایی از سپاه و لشگر 81 زرهی ارتش در سه محور به اجرا درآمد که در نهایت و پس از چند روز درگیری شدید، بخشی از کوره موش و چند قله قراویز آزاد شد. دشمن برای مقابله با تهاجم رزمندگان ایرانی، اقدام به 35 پاتک در این منطقه نمود.

* به اعتراف فرماندهان به اسارت درآمده دشمن در طول جنگ، شاید اگر عملیات بازی دراز انجام نمی گرفت، سرنوشت جنگ در جنوب به گونه ای دیگر رقم می خورد.

یگانهایی از ارتش عراق که برای مقابله با حمله رزمندگان اسلام به بازی دراز اعزام گردیدند، عازم جبهه جنوب بودند تا محاصره آبادان را کامل کنند…

بازی دراز نمادی از غرب غریب است. با هزاران راز سر به مهری که در سینه داغدار خود، تا کنون به امانت نگه داشته…

آیا خواهیم توانست محرم این رازهای ناگفته باشیم؟!

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.