چگونگی ردغیبت 

​رد غیبت و دفاع از کسی که مورد غیبت قرار گرفته باشد، باید با نوع غیبت متناسب، و جامع و کامل باشد 

اگر عیب نفسانی فردی بازگو شده مانند آن که گفته شده است: فلانی متکبر یا حسود است، پاسخ هم باید با آن مناسب باشد همانند آنکه به غیبت کننده گفته شود⇦⇦ تو چگونه از درون و باطن دیگری آگاه شده ای؟! انسان به صورت معمول از رذائل نفسانی خودش نیز غافل است و آگاه نیست پس چگونه می تواند به رذیله ای از رذائل درونی دیگری پی ببرد!؟

ممکن است او در پاسخ به کردار ظاهری که گویای صفات زشت درونی است، استناد کند، مانند آن که بگوید فلان کس بخیل است، زیرا مال وثروت دارد ولی استفاده نمی کند در جواب او باید گفت⇦⇦ از کجا می دانی این گونه است؟ چه بسا او برای خودش استفاده نمی کند، اما به دیگران می دهد.

اگر درباره عیب بدن کسی غیبت شد در پاسخ می توان گفت⇦⇦ عیب آن است که نزد خداوند نقص به شمار رود پروردگار عالم فقط نقص های روحی و یا علمی را برای انسان عیب می شمارد. چه بسا افرادی با نقص جسمانی پیش پروردگار محبوبترین و افرادی با وجود برخورداری از سیما و اندامی مناسب، نزد خدا مغبوض ترین باشند.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.