كاشف حقيقت

در تاريخ آمده است كه مردي از بني اسرائيل عموي پير و ثروتمندي داشت كه وارثي جز او نداشت به همين جهت بسيار خوشحال بود و آرزو داشت كه با مرگ عمو ثروت هنگفتي به جيب مي زند ولي هر چه انتظار كشيد عمويش نمرد تا او به آرزويش برسد.

 

بلاخره در اثر وسوسه هاي شيطان عمويش را كشت و جسدش ميان راه نهاد سپس ناله وفرياد سر داد كه اي بني اسرائيل به فريادم برسيد كه عمويم كشته شد و از حضرت موسي خواست تا قاتل را پيدا كند.

 

حضرت موسي(ع) از خداوند تعالي راهنمايي خواست وحي آمد اي موسي به قوم خود بگو گاوي را سر ببرند و قسمتي از آن را به كشته زنند تا زنده شود وخود قاتلش را معرفي نمايد آن قوم راه بهانه جويي را پيش گرفته و خواستند تا ويژگي هاي گاو روشن شود.خداوند پنج ويژگي براي گاو روشن نمود.

 

2و1.ويژگي سن و حالت 3.ويژگي رنگ 5و4.ويژگي كرداري و عملي

 

1و2.خداوند تعالي در بيان سن و حالت گاو فرموده است:«لافارض ولابكر . [آن گاوي است] نه سالخورده و نه جوان».

 

3.درباره رنگ گاو فرموده است كه :«صفراء فاقع لونها . ‍[آن گاوي است] به رنگ زرد خالص كه بينندگان را شادمان مي كند».

 

4و5. درباره ويژگي كرداري و كارايي گاو فرموده است:«لاذلول تثيرالارض ولاتسقي الحرث . [آن گاوي است] كه نه رام است و نه زمين را شخم مي زند و نه كستزار را آب ميدهد».

 

به سخن ديگر گاوي كه بيانگر حكم الهي در اين حادثه است بايد ميان سال و پخته،زرد رنگ و چشم گير باشد، اما رام يوغ شخم زمين وآب كش زراعت نباشد.

 

شايد بتوان گفت اين آيات اشاره به اين دارد كه انساني هم كه مي خواهد بيانگر حكم الهي و مجري آن باشد، بايد حداقل پنج ويژگي فوق را داشته باشد.

 

1.نه پير و از كار افتاده كه ذهنش از درك حقايق ناتوان است ،باشد،زيرا خداوند تعالي مي فرمايد :«ومن نعمره ننكسه في الخلق افلايعقلون، هر كه را عمر دراز دهيم ، او را در خلقت دچار آفت مي كنيم آيا نمي انديشند».

 

2.و نه جوان نا پخته بي تجربه،بلكه ميان سال باشد زيرا خداوند تعالي مي فرمايد:در ميان سالي و 40 سالي فرد تجربه لازم را ميابد.«حتي اذا بلغ اشده و بلغ اربعين سنه،تا آنگاه كه به رشد كامل خود برسند و به چهل سال برسند».

 

3.مرد حق گو از عشق فهم و درك حقايق الهي ،نهايت رنگ عشق را همان رنگ زرد شديد و خيره كننده است به سيما دارد، به سخن ديگر رنگ زرد عشق در سيماي عاشقي كه شيفته فهم حقايق و شيداي اجراي احكام الهي است به گونه اي است كه چشم بينندگان را خيره مي كند.

 

4.آري چنين فردي نبايد زير يوغ بهره كشي و شخم زني ارباب هاي جن و انس گرفتار باشد، زيرا در اين صورت پيرو ارباب است نه مطيع واحد قهار.اشاره به آيه:«ءارباب متفرقون خير ام الله الواحد القهار، آيا معبودان گوناگون بهترند يا خداي يگانه قهار؟«.

 

5.همچنين نبايد مشك كش و آب ده كشتزار خيالات باطل و آرزو هاي پوچ خود و ديگران باشد كه در اين صورت جز حق نياورد و جز باطل نداند.

 

آري انسان تا دست از تمام علايق دنيوي نكشد و خود را فداي فهم احكام و حقايق ننمايد نمي تواند بيانگر حكم الهي باشد. چه نيكو فرموده است حضرت علي(ع):«لايقيم امر الله سبحانه الا من لايصانع لايضارع و لايتبع المطامع، حكم و فرمان خداوند سبحان را اجرا نمي كند،مگر كسي كه (با طمع ها و آرزوها) مدارا و همراهي (با او) و فرو تني ننمايد و در پي آنها نرود».

  • نظر از: معاونت فرهنگی
    1391/08/23 @ 10:23:10 ق.ظ

    معاونت فرهنگی [عضو] 

    اي وجودت عشق را معناي حسين عالمي يك قطره تو دريا حسين
    فرا رسيدن ماه محرم را به تمامي مسلمانان جهان تسليت مي گم

  • نظر از: عمادی
    1391/07/15 @ 08:51:08 ب.ظ

    عمادی [عضو] 

    سلام موفق باشید به وبلاگ من هم سری بزنید

  • نظر از: مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه
    1391/07/15 @ 05:27:45 ب.ظ

    مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه [عضو] 

    علی علیه السلام فرمودند:رسول خدا صلی الله علیه و آله هر گاه چیزی را فراموش می کرد پیشانی خود را در میان کف دستش می گذاشت و می گفت:«بارالها، سپاس و ستایش ویژه ی توست ،ای به یاد آورنده ی هر چیز و انجام دهنده ی آن ، آنجه را فراموش شده به یاد م آر».
    از کتاب سنن النبی نوشته علامه طبا طبایی

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.