وسائل متنوع وسوسه گری شیطان

قرآن در آیه 64سوره اسراء به چهار بخش مهم و اصولی از این وسائل،اشاره کرده و به انسان ها می گوید:از چهارطرف مراقب خویش باشند:

الف:برنامه های تبلیغاتی

جمله{و استفزز من استطعت منهم بصوتک}که بعضی از مفسران آن را تنها به معنی نغمه های هوس انگیز موسیقی و خوانندگی تفسیر کرده اند،معنی وسیعی داردکه:هر گونه تبلیغات گمراه کننده را که در آن از وسائل صوتی وسمعی استفاده می شود،شامل می گردد.به این تربیت ،نخستین بر نامه شیطان،استفاده از این وسائل است.

این مساله ،مخصوصا در دنیای امروز،که دنیای فرستنده های رادیوئی و دنیای تبلیغات گسترده سمعی و بصری است،از هر زمان روشنتر و آشکارتر است،چرا که شیاطین و احزاب آنها در شرق وغرب جهان،بر این وسیله موثر تکیه دارند،و بخش عظیمی از سرمایه های خود را در این راه مصرف می کنند،تا بندگان خدا را استعمار کنند و از راه حق که راه آزادی،استقلال،ایمان و تقوا است منحرف سازند،و به صورت بردگانی بی اراده  و ناتوان در آورند.

ب)استفاده از نیروی نظامی

این منحصر به عصر و زمان ما نیست که شیاطین برای یافتن منطقه های نفوذ،به قدرت نظامی متوسل می شوند،همیشه بازوی نظامی یکی از بازوهای مهم و خطرناک همه جباران و ستمگران جهان بوده است.

آنها ناگهان در یک لحظه به نیروهای مسلح خود فریاد می زنند وبه مناطقی که ممکن است با مقاومت سر سختانه،آزادی و استقلال خویش را بازیابند،گسیل می دارند،و حتی در عصر خود می بینیم برنامه گسیل سریع که درست همان مفهوم(اجلاب)را دارد تنظیم کرده اند.به این ترتیب که پاره ای از قدرت های جهانخوارغرب نیروی ویژه ای،آماده ساخته اندکه بتوانند آن را در کوتاه ترین مدت در هر منطقه ای از جهان که منافع نامشروع شیطانیشان به خطر بیفتد،اعزام کنند و هر جنبش حق طلبانه ای را در نطفه خفه نمایند.

غافل از این که:خداوند به بندگان راستینش در همین آیات،وعده داده است که:شیطان و لشکر او هرگز بر آنها سلطه نخواهندیافت!

ج:برنامه های اقتصادی و ظاهرا انسانی

یکی دیگر از وسائل مؤثر نفوذ شیطان از طریق شرکت در اموال و نفوس است،بعضی از مفسران (شرکت در اموال)را منحصرا به معنی(ربا) و شرکت در(اولاد)را فقط به معنی فرزندان نامشروع دانسته اند.

در حالی که این دو کلمه،معنی بسیار وسیع تری دارد که همه اموال حرام،فرزندان نامشروع و غیر آن را شامل می شود.مثلا در عصر وزمان خود می بینیم:شیاطین جهانخور.مرتبا پیشنهاد سرمایه گذاری و تاسیس شرکت ها،ایجاد انواع کارخانه ها و مراکز تولیدی در کشورهای ضعیف می کنند،و زیر پوشش این شرکت ها انواع فعالیت های خطرناک ومضر را انجام می دهند،جاسوس های خود را به نام کارشناس فنی یا مشاور اقتصادی،مهندس و تکنیسین به این کشورها اعزام می دارند و با لطائف الحیل آخرین رمق آنها را می مکند و از رشد،نمو و استقلال اقتصادی آنها جلوگیری می کنند.

ونیز از طریق تاسیس مدارس،دانشگاه ها،بیمارستان ها و غیره واز طریق بورس تحصیلی که در اختیار جوانان می گذارند،آنها را به طور کامل به فرهنگ و برنامه خود جلب می کنند،و در افکار آنها شریک می شوند.

ایجاد مراکز فساد،تحت پوشش ساختن هتل های بین الملی،کلوپ های تفریحات سالم،سینماها،فیلم های گمراه کننده و مانند آن یکی از رایج ترین برنامه های مخرب این شیاطین است که نه تنها فحشاء را از این طریق ترویج می کنند و عامل فزونی فرزندان نامشروع می شوند،بلکه ،نسلی منحرف،سست وبی اراده،هوس باز از این طریق پرورش می دهند،هر اندازه ما در برنامه های آنها باریک تر و دقیق تر شویم به خطرات این وسوسه های شیطانی آشناتر خواهیم شد.

د:برنامه مخرب روانی

استفاده از وعده های مغرورکننده و انواع فریب ها و نیرنگ ها یکی دیگر از برنامه های شیطان  ها است،آنها روانشناسان و روانکاران ماهری را برای اغفال و فریب مردم ساده دل و حتی هوشیار تربیت کرده اند،گاهی به نام این که:دروازه تمدن بزرگ در چند قدمی آنها است،و یا این که:در آینده نزدیکی در ردیف اولین کشورهای متمدن و پیشرو قرار خواهند گرفت،ویا این که:نسل آنها نسل نمونه و بی نظیری است که می توانددر پبرتو برنامه های آنان،به اوج عظمت برسد و امثال این خیالات و پندارها،آنها را سرگرم می سازند که همه،در جمله(وعدهم)خلاصه می شود!

پس طرق نفوذ شیطان زیاد است و سر وصدای شیاطین هر قدر زیاد باشد بی محتوا و تو خالی است،با قدرت ایمان و توکل بر خدا بر همه آنها می توان پیروز شد و نقشه هاشان را نقش بر آب کرد،چنان که قرآن می گوید:وکفی بربک وکیلا:(خداوندبهترین حافظ و نگاهبان ویار و یاور آنها است)سوره بقره آیه39

آدرس :تفسیر نمونه،جزء پانزدهم،آیت الله العظمی مکارم شیرازی و همکاران،ص161

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.